Mégis, kié a Nagy "P." ?
Miért vált ki a hetvenes évek végének legnépszerűbb rockbandájából a két meghatározó zenész,
valamint a hangtechnikus? Milyen körülmények között alakult meg a Pandora's Box, és vajon
jogos-e a kérdés: kié a Nagy "P"? Ki számított a zenekarban rockernek, ki írta A zöld, a bíbor és a
fekete szövegét, valamint mi a különbség a három nagylemez megszólalása között? A nyolcvanas
évek vitatott eseményeivel, történéseivel kapcsolatosan Rohánszky János a P.Box keverő
technikusa, hangmérnöke eleveníti fel emlékeit.
Milyen körülmények között alakult a P. Box? Kik alapították a zenekart?
A történetet a P. Mobiltól kell kezdenem. A zenekar mindenáron lemezt szeretett volna csinálni, ám
az illetékesek feltételül szabták, hogy ne Schuster Lóri tárgyaljon a lemezgyárral. Erdős ugyanis
teljességgel elzárkózott a személyétől. Miután fontos ügyekben kizárólag a zenekarvezető
rendelkezett kompetenciával, ezért valamelyik koncertre menet a tagság felvetette Lórántnak, hogy
ideiglenesen és névleg adja át valakinek a zenekar vezetését. Biztosították arról, annak ellenére, hogy
az új "főnök" folytatja majd Erdőssel a megbeszéléseket, a gyakorlatban semmi sem fog változni.
Lóránt először belement, néhány nappal később azonban kijelentette: ez nem fog menni, nem mond
le pozíciójáról. A következő vidéki utunk alkalmával - én vezettem a mikrobuszt - Bencsik Samu
ismételten rákérdezett Lórántra: "mikor lesz lemez?". Valami olyasmi választ kapott, hogy nem olyan
egyszerű az, egyelőre nem úgy néz ki, hogy összejön a dolog. Erre Samu bejelentette, kiszáll a
bandából. Szó szerint ezt mondta: "Az nem jó. Akkor én kiszállok." Megfagyott a levegő.
Ezt követően a zenekar teljes tagsága úgy döntött, hogy kilép a Mobilból, és együtt folytatják.
Természetesen velem együtt, aki keverő technikus leszek az új csapatban. Amint Lóránt tudomást
szerzett a döntésről, Tunyót, Mareczkyt és Kékesit meggyőzte, ne menjenek sehova, mert a P. Mobil
lemezfelvétel nélkül is egy bejáratott, jól működő név. Ebben igaza is volt, hiszen akkoriban több ezer
ember járt a bulikra. Bencsik Samu, Cserháti Pityi és én viszont kitartottunk elhatározásunk mellett.
Nem tudok arról, hogy felmerült volna, ne együtt csináljuk meg az új zenekart. Nevünk még nem volt,
Erdős először a Kentaurt javasolta. Ez főképp Pityinek, de a többieknek sem nagyon tetszett.
Rengeteget agyaltunk, végül egy "külsős" ötletet elfogadva döntöttünk a P. Box, Pandora's Box
mellett. Bencsik Samu egyik haverjának jutott eszébe, nem Samu vagy Pityi találta ki. Az új nevet
néhány hónapig sikerült titokban tartani. Egyik alkalommal Janekkal összefutottam a Bázisban, aki
újságolta, hogy megvan az új csapat elnevezése: "P. Box, Örök-Box, de erre rá fognak b.szni."
Mondtam neki, hogy nem Örök-Box, mert ez nem Perpetuum Box, hanem Pandora's Box, de
mindegy... Állítólag ezzel hülyítették egymást egy hónapig, utána meg jött a "Kié a Nagy P?" dolog.
Mi történt ezután?
Pityi és Samu elkezdtek zenészeket keresni. Hozzá kell tennem, a zenekart ők ketten alapították. A P.
Mobilban dőlt el, hogy végül csak hárman, de mindenképp elmegyünk, és új együttest csinálunk. A
Boxot mindvégig magaménak éreztem, velük együtt húztam én is a szekeret. Tehát először az új
zenekar alapítása dőlt el, majd ahhoz kerestek további zenészeket. Elsőként Sáfár Öcsit találták meg,
bár először nem rá gondoltak. Nagyon szerették volna Kékesi Bajnokot, aki manapság is mondogatja
nekem, mennyire megbánta, hogy nem jött el a Boxba. Egyébként az átigazolást illetően neki
mindvégig állt a zászló, fel volt dobva, hogy bármikor átjöhet. Mareczkynek és Tunyónak viszont
egyáltalán nem. Öcsi belépése után próbáltak dobost és énekest keresni, így jött Varga Miki és a
Szabó Pisti.
Hozzáteszem, akármelyik felállást is nézzük, a P. Box mindig is két emberről szólt: Pityiről és Samuról.
Kimondott hierarchiáról ugyan nem beszélhetünk, de minden esetben Samu és Pityi szava döntött.
Erre egy példa: Vikidál összeveszett az Öcsivel - erről beszéljenek ők, ha akarnak - majd egy
alkalommal velem is. Pécsett, a Szabadtéri Színpadon volt fellépésünk. Azzal ment be az öltözőbe,
hogy na, majd ő megmutatja: én nem fogom ezt csinálni, majd kirúgat a zenekarból. Amikor utána
beléptem, hallom, Gyula belekezd: kikéri magának, hogy a Janó így meg úgy. Pityi a rá jellemző
székely lassúsággal hallgatta, Samu meg épp skálázott, felnézett, és azt mondta az akkor épp sikerei
csúcsán lévő Vikidálnak: "Előbb mész te el a zenekarból, mint a Janó!". Tehát szó sincs itt
hierarchiáról, a P.Boxban két ember zenekaráról beszélünk. Az történt, amit ők mondtak, és úgy
történt, ahogyan ők mondták. Persze zenekar voltunk, együtt sírtunk, együtt nevettünk, de hogy
milyen irányban harcolunk, azt Cserháti és Bencsik döntötte el.
Hogyan születtek meg a számok?
Az első időkben a legnagyobb gondot a repertoár hiánya jelentette. Éppen ezért úgy döntöttünk,
hogy addig, amíg nincsen elegendő saját szám, azokat a P.Mobil nótákat is játszani fogjuk, amiket
Samu vagy Pityi írtak. Nagyjából három-négy P.Mobil nótáról van szó, mert végül is ezek a saját dalaik
voltak. Ezenfelül volt legalább 2 olyan nagyjából összeállt nóta, ami már a Mobilos időszakban
megvolt. 1979 nyarán voltak Amszterdamban kint, és ott 2 szám vázát megalkották. Ezek zeneileg
már összeálltak, de Tunyó nem igazán talált rájuk jó énektémákat. Hiába mondta Bajnok, mire
gondolt, Tunyó másképp érezte, ami nem igazán volt jó. 1979 végére szövegötletekkel, dallamokkal
valamennyire kialakultak, már játszogatták őket. Ezeket az amszterdami ötleteket hozták magukkal a
P. Boxba. Ebből a két ötletből összesen négy nóta lett, kettő a Mobilban, és kettő a Boxban (Éjféli
szekér, Hölgyválasz). Aztán az első időszakban játszottunk még Bob Segert, meg Procol Harumot is.
Ezek mellé jöttek később a saját számok, amelyekben már az új tagok is részt vettek. El kell
mondanom, hogy ebben az időszakban én máshol is melóztam, mert Samuval és Pityivel úgy
állapodtunk meg, amíg stabilan be nem indul a zenekar, addig nyugodtan keressek pénzt máshol.
Tehát nem mindig voltam velük ebben az időszakban.
Véleményed szerint az első lemez miért lett ennyire eklektikus?
Sajnos valóban eklektikus lett. Samu és Pityi igazi rockzenészek voltak, hozták a P. Mobil számokat és
a Mobilos ötleteket. Sáfár meg a Dödöle-szerű dolgokat erőltette, a páratlan ritmusokat, és ez így
minden volt, csak nem egységes. Az első lemeznek ugyanolyan monumentálisnak kellett volna lennie,
mint az akkori P.Mobilnak, csak épp a zenészek között erre nem mindenki volt alkalmas. Samu is
elégedetlen volt, s már a megjelenés után arról beszélgettünk, hogy olyan nótákat kell csinálni, mint
a Mobilban: mint például a Forma 1, kőkemény riffekkel, uniszónókkal, mert erre vevők a gyerekek. A
Kő kövön album már ennek a jegyében született.
Az roppant erős, egységes anyag lett.
Amiatt, amit az előbb mondtam. Samu ott már nagyon odafigyelt erre, nézd meg például a Vágtass
velem riffjét! A Kő kövön számain már dolgoztak Varga Mikivel is, csak még nem állt össze az anyag. A
számok nem ütöttek úgy, mint végül Vikidállal. Miután Mikivel sehogyan sem akartak összeállni ezek
a dalok, Samunak jeleztem: így felesleges bemenni a stúdióba, mert ez még az első lemeznél is
gyengébb lesz.
Egyébként minden próbát, minden kis szösszenet felvettünk. Amikor Gyula belépett a zenekarba,
meghallgatta az addig elkészült anyagot; mindegyikre csinált dallamot, majd napról napra, hétről
hétre alakultak, izmosodtak a számok. Kialakult a második nagylemez ma is hallható zenei
formátuma. Ne tudd meg, hogy - például - milyen volt a kezdetben és mivé alakult, míg elnyerte ma
ismert formáját A Zöld, a bíbor és a fekete! Megbeszélték, hogy mindenki hoz egy számot, Öcsi
megmutatta, itt a nótája. Mi csak döbbenten álltunk: ezt komolyan gondolja? Samu mondta, jó, azért
nézzük meg, mire gondol. És akkor szép lassan, ütemről-ütemre egyszer csak kialakult a zene. Így
szültetett az összes nóta, mindenki hozzátette a magáét.
A Zöld a bíbor és a fekete szövegét Csiga Sanyi írta? Néhányan mást állítanak manapság...Ki irta a zöld a bibor és a fekete szövegét?
Azt ő írta. De hozzá kell tegyem, nyilván ez úgy néz ki - mind zenében, mind szövegben -, hogy valaki
hoz valami ötletet, amihez mindenki hozzátesz, beleír, formál. Ott volt például Gombócz Lajos: ő is
írt, adott ilyen töredékeket, amelyeket aztán kollektíven alakítgattunk. Itt van mindjárt a Soha nem
elég esete: Gyula épp jött ki a próbáról, amíg a többiek valami zenei ötlettel bajlódtak, mi a roadokkal
kint csocsóztunk. Szóval megjelenik Gyula, éppen írta: "rájössz, hogy magadból bármennyit adsz" -
aztán csak állt, elfogyott az ötlet. Én meg csocsózás közben mondtam neki: "és akárhogy
szétszakadsz", s már írta is. Így mentek ezek a dolgok. Ettől a Soha nem elég szövege természetesen
Gyuláé. Na így van ez Csiga szövegeivel, és a többi nótával is; nem értem, miért kell elvitatni tőle!
Egyébként A Zöld, a bíbor és a fekete megjelenésekor attól lett sikeres, hogy ez volt a Radics-
emlékdal, de zeneileg nem volt valami erős. Pedig amikor összerakták a zenét, még szó nem volt
emlékdalról, már kész volt a nóta, amikor Béla meghalt. A szöveg, a mondanivaló miatt lett az, ami.
Térjünk vissza a Kő kövönhöz ...
A lényeg, hogy az így összeállt szövegekkel és Gyula dallamaival a lemez minden nótája siker lett.
Tehát az, ami nem lett volna jó Mikivel, Gyulával sikeres nagylemez lett. És ez nem Miki kritikája akar
lenni, hiszen ő igazi klasszis, ám vele ez nem működött. Akárki akármit mond, ezekre a számokra
Gyula véglegesítette az összes énekdallamot. Ugyan szamárvezetőnek használta a korábbi dolgokat,
de a végső dallamok az övéi, így lettek sikeresek. A Soha nem eléget, a Vágtass velemet, vagy az
Ingajáratot és a Valami rock and rollt Bencsik hozta. Bivalyerős riffek. Ezeket a nótákat nagyjából
nyolcvan százalékos készültségben hozta a próbára. Ha meghallgatod, tipikus Samu nóták.
Miként zajlottak a koncertek?
Az első fél évben még ment az árulózás, de ez tulajdonképpen természetes. Ám az alatt a fél év alatt
teljesen elfogadott lett a P. Box. Ez még a Varga-felállás idejére vezethető vissza, de az első nagyobb
segélykoncerten is a P.Box volt a legsikeresebb fellépő a Sportcsarnokban. Nagyon jól szólt és nagyon
egyben volt a műsor, pedig a nézőtéren ott figyelt a teljes P.Mobil is. Samutól pedig mindenki el volt
ájulva. Az István, a király után pedig Gyulát már Koppányként hívták mindenhová, ekkor találtuk ki a
dupla előadást: P.Box-műsor, majd utána az István, a király kivonat eredeti szereplőkkel. Ezek nagyon
sikeres bulik voltak.
Mi húzódott meg a tagcserék hátterében?
Varga Miki lebukott a Safari-dolgaival, Samu és Pityi pedig úgy döntött, muszáj tovább lépni. Ráadásul
a Safariból semmi sem lett végül. Ekkor szóltam Samunak és Pityinek, hogy Gyula szabad, próbáljuk
meg. Samu erre szó szerint azt mondta: "Hú, a Vikidál nem egyszerű eset!" Aztán csak bekerült.
Az igazsághoz viszont hozzátartozik, hogy először Sáfárnak kellett volna mennie. Erről - érthető
okokból - nem beszél manapság; azt állítja, műfaji nézeteltérés alakult ki közöttük. Nyilván voltak
ilyenek is. Ám Cserhátinál és Bencsiknél probléma, ha valaki nem száz százalék rockzenében
gondolkodik. Közölték vele, hogy ide nem kellenek jazzes és egyéb megoldások, ennek a műfajnak
megvannak a saját formái, sémái. De nem csak ezek a problémák merültek fel: Öcsi (és ez szószerinti
idézet) fegyelmezetlen zenész volt, amitől Samu besokallt, de Pityit is zavarta. Egy-másfél év után
egyszerűen eljutottak arra a pontra, hogy valamit csinálni kell; ha szükséges, akkor meg kell válni
Öcsitől. Ám az nem mehet tovább, hogy basszus játékával a koncertek nagy részét szétveri. Jó párszor
ajánlottam nekik, hogy próbálják ki Zsöcit, aki ismert és végtelenül fegyelmezett zenész. Jóban
voltam vele, és ebben az időben már beszéltem vele erről. Ekkor még az Eddában maradt, meg volt
egy olyan időszak is, hogy nem tesszük ki az Öcsit. Az Edda feloszlása után ismét szóltunk neki, akkor
már elvállalta. Öcsitől pedig megváltunk. Lehet, hogy túlzottan nem bánta, ezzel együtt nem arról
volt szó, hogy magától lépett volna ki.
A Szabó-Zsöci páros talán fél évet játszott együtt, majd jött Pálmai Zoli, és ezzel rendbejött az egész
P. Box ritmusszekció. Hozzá kell tennem, hogy Szabó Pistivel azért korántsem voltak akkora gondok,
mint ahogyan például Öcsi állítja. Inkább arról volt szó, hogy folyamatosan addig-addig szólogattak be
neki, míg a végén belezavarodott. Már maga sem tudta, mit várnak el tőle, szerintem azt is
elfelejtette, amit addig tudott.
Az Ómen lemezről mi a véleményed? Ekkor már négy egykori mobilos is játszik a zenekarban. Bár
Pityi utólag kedvenc lemezének nevezi, mégsem üt akkorát.
A lemez alapja nagyon jó elgondolás volt, és jó zenészek csinálták. De valahogy nem állt össze maga a
formáció, nem úgy szóltak a dolgok, ahogy előzetesen gondoltuk. Pedig a nótákban nagyon sok
munka fekszik, kiforrott anyagról beszélhetünk. Gyula is már nehezebben tudott hozzátenni az
anyaghoz, és talán Zsöci dolgai sem passzoltak mindenhova. A lemezen olyan plusz éneksávokat
rögzítettek, amelyek a koncerten - technikai okokból - nem tudtak megszólalni. Akkor még nem volt
HD, vagy ilyesmi, így a dalok vokálok nélkül, élőben sem ütöttek akkorát. Gyula hangja is kezdett
"változni", a koncertek pedig egyre gyengébbek lettek. Pedig az Ómenről csak kettő vagy három szám
került be az állandó repertoárba. Ám nem csak ezzel volt baj, ekkorra az egész műfaj lejtmenetbe
került. 1986 év végén mondtam Pityinek, hogy nem csinálom tovább a zenekart.
Ez hogyan történt?
Pityivel volt egy nagyon rosszízű konfliktusom. A zenekar ment lefelé, de valahogy nem volt
bátorságom eléjük állni, hogy nem csinálom tovább, inkább helyettesítőt küldtem magam helyett.
Akkor jöttem rá arra, hogy nincs olyan zenekar, akivel állandóan melóznék, pedig dolgoztam az
Eddával, a KFT-vel is. Közben megvettem egy sörözőt, oda is sűrűn jártam. Amikor Zsöci és Pityi
bejöttek egyszer, beszélgettünk és végül Pityi azt kérte, hogy mondjam a szemébe, ha nem vállalom
tovább. Erre válaszoltam, hogy nem vállalom. Berágott, és felállt, hogy "Menj te a mercedeses k.rva
anyádba!" Majdnem összeverekedtünk, Zsöci fogta le a kezem. Szerintem ez a jelenet örök
lelkiismeret furdalást okozott neki.
Azért gondolom, mert évekkel később felvettük egymással a kapcsolatot, dumálgattunk, és ott
voltam az ötvenedik születésnapján is. Ott a nagy ünnepségen, az előtérben egy órát beszélgettünk
kettesben. Megvallom, nem nagyon értettem Pityit, azt gondoltam, valamit nagyon túldramatizált,
hiszen én már rég túlléptem ezen, megbocsátottam neki. Tudtam, hogy akkor az indulat dolgozott
benne. Pityi szó szerint ezt mondta nekem: "Janó, lehet, hogy röhögni fogsz, de neked örülök itt a
legjobban!" "Hagyjad már, vannak itt, vagy százötvenen!" - válaszoltam. Nagyon komolyan gondolta,
éreztem, hogy még mindig bántja az 1986-os dolog. Akkor újból érdeklődött - mert fél évvel
korábban már kérdezgette -, hogy fogunk-e még együtt dolgozni, vállalnám-e az újkori P. Boxot.
Minden pénzt megígért, hogy visszamenjek. Biztosítottam arról, hogy csak a pénz miatt nem
csinálnám, de ha tényleg akarja, akkor megint melózzunk együtt.
Egyébként tudtál arról, hogy 2000-ben újra megcsinálta Debrecenben a P.Box-ot?
Tudtam róla, hogy újraalakította a zenekart. Amikor a Pecsában a Europe előtt játszottak, eljöttem és
megnéztem. Ott mutatta be Güntert, gratuláltam is neki, hogy hosszú idő után végre hallottam
valakit, aki úgy játssza Bencsik témáit és szólóit, ahogy kell. Mondtam Pityinek, hogy ügyes a srác.
Amikor Pityi nem sokkal az ominózus ötvenedik születésnapi ünnepségen történt beszélgetésünk
után meghalt, úgy éreztem, segítenem kell a P.Box-ot. És segítem ma is, ha igény van rá.
Kié volt a P.Box név? Mit szólsz az ezzel kapcsolatos hercehurcához?
Akkoriban az Országos Rendezőirodának létezett egy szabályzata, miszerint a zenekarvezetőt illeti
meg a név használata. Tehát a névvel a zenekar által választott zenekarvezető rendelkezett. A P.Box
esetében ez Cserháti Pityi volt. Például korábban ezért nem lehetett volna megcsinálni, hogy az
eredeti tervek szerint a teljes P.Mobil tagság elhagyja a zenekart, és elhozza a nevet is, mert az a
zenekarvezetőé, vagyis Schuster Lórié volt. Valószínűleg pont ezek miatt nem egyezett bele, hogy
akárcsak időlegesen is átadja a zenekarvezetést másnak. Korábban soha nem volt vita arról, kié a
zenekarnév. Személyes véleményem, hogy Pityi halála után változtatni kellett volna a néven,
ugyanakkor azt is megértem, hogy végakarata szerint megmaradt a P Box. Nálam nem ezen múlnak a
dolgok, ezek után is segítettem a zenekart. 2009-ben a meggyőződésem még erősebb lett, hiszen
végképp nem értettem, Öcsi miért választotta a P.Box, majd az ős-P.Box nevet. Jelenleg is felemás
érzéseim vannak. A P.Box zenekar, és a név Cserhátié és Bencsiké volt. Ettől függetlenül, ha kell, már
csak Pityi miatt is, számíthat rám a debreceni zenekar.
Hegedűs István